Kiedy świat powoli staje się białe, palce zaczynają swędzieć i myślisz już tylko o tym, by wyjść na zewnątrz ze swoim aparatem. Pejzaż otulony białym puchem wygląda bajecznie. Idziesz więc na zimowy spacer, uwieczniając każdą zaspę i drzewa obsypane białym puchem, po czym wracasz i przy kubku gorącej czekolady (być może nawet z białą pianką przypominającą śnieg) przeglądasz je, wybierasz najlepsze ujęcia. Jeśli chcesz uzyskać dobre rezultaty, zwróć uwagę przede wszystkim na oświetlenie i balans bieli. Są to parametry bardzo ważne w przypadku fotografowania na śniegu.

sneeuw

Wszystko staje się piękniejsze pod grubą, śniegową kołdrą

Fotografowanie w śniegu: Aby białe było białe, a nie szare

Jeśli będziesz ślepo polegać wyłącznie na światłomierzu w aparacie, efekty mogą cię niemiło rozczarować. Jeżeli nie zmienisz stosownych ustawień, aparat zapewne wyeksponuje wszystkie detale śnieżnej scenerii, tworząc mnóstwo różnorodnych przejść w wielu odcieniach szarości. Tym samym nie uzyskasz efektu śnieżnej, białej powierzchni, jaką można podziwiać na przykład z okien samolotu. Reszta zdjęcia pozostanie natomiast mocno zaciemniona. Z tego też powodu należy starać się delikatnie prześwietlić zdjęcie. Gdy fotografujesz ręcznie, możesz to zrobić dostosowując odpowiednio czas otwarcia migawki, wartość przysłony i wartość ISO. Jeśli używasz trybu półautomatycznego, naciśnij i przytrzymaj przycisk kompensacji ekspozycji.

Z drugiej strony obraz, na którym śnież jest po prostu jednolitą białą powierzchnią, będzie wyglądać co najmniej dziwnie. Dlatego też powinieneś starać się uzyskać idealny kompromis w postaci ujęcia, na którym śnieżna pokrywa nabierze imponującego białego kolorytu, a jednocześnie odzwierciedlone będą najważniejsze detale.

belichtingsmeter

Możesz znaleźć światłomierz w swoim aparacie. Jeśli strzałka ma wartość 0, ekspozycja jest poprawna zgodnie z ustawieniami z aparatu. Aby zrobić zdjęcia na śniegu, spróbuj przesunąć strzałkę w kierunku wartości 1 lub nawet 2. W ten sposób śnieg będzie wyglądać biało i przyjemnie, a pozostałe fragmenty zdjęcia nie będą zbyt ciemne.

Fotografowanie w śniegu: Aby białe było białe, a nie żółte

W ciągu dnia śnieg zwykle ma odcień biały, ale w okolicach wschodu i zachodu słońca nabiera lekko pomarańczowy odcień. Ludzki mózg bardzo dobrze określa zróżnicowanie kolorystyczne i może z łatwością kompensować różne rodzaje światła, aby wszystkie barwy wyglądały tak, jak powinny. Aparaty mają nieco większy problem z tym zadaniem, stąd też trudniej im ocenić, które fragmenty są białe, a które należy przyporządkować do innego koloru.

Ustawianie ostrości i tworzenie głębi w śnieżnobiałym świecie

Aparaty często mają trudności z prawidłowym ustawieniem ostrości, gdy jest dużo białego śniegu. Dzieje się tak dlatego, że śnieżnobiała przestrzeń zapewnia niewiele punktów kontrastowych, na których można się skupić. Dlatego nie należy ustawiać ostrości aparatu pośrodku jednolitej śnieżnej powierzchni, lecz raczej na obszarze o wysokim kontraście. Ponadto spróbuj stworzyć odpowiedni poziom głębi w białym krajobrazie. Umieść coś na pierwszym planie lub poszukaj czegoś, co jest mniej pokryte śniegiem (np. ławka lub drzewo). 

Fotografia krajobrazowa i makrofotografia w śniegu

Pod śnieżną pokrywą nawet nieatrakcyjny wizualnie pejzaż może stać się obiektem ciekawym fotograficznie. Ale co ze zdjęciami makro w śniegu? Za sprawą obiektywów makro możesz uchwycić subtelne zimowe detale, takie jak struktura kryształków lodu. Nadal należy mieć na uwadze odpowiednie ustawienia ostrości w aparacie, ponieważ może istnieć problem ze znalezieniem punktów kontrastowych. Śnieżne krajobrazy są bardzo piękne z bliska, przekonaj się sam.

Zima nadchodzi. Przygotuj się

Gdy wychodzisz zimą na zewnątrz, powinieneś ubrać się ciepło. W końcu jest mroźnie, a fotografując, ruszasz się znacznie mniej niż podczas zwykłego spaceru. Dlatego powinieneś zaopatrzyć się w odpowiednie zimowe ubrania.

Powinieneś również odpowiednio zabezpieczyć swój sprzęt przed zimowymi warunkami atmosferycznymi. Śnieg składa się z kryształków lodu, te z kolei powstają z wody. Woda działa szkodliwie na sprzęt elektroniczny. Aby przeciwdziałać przemoknięciu aparatu, zastosuj osłonę przeciwdeszczową.

Na koniec poświęć nieco uwagi akumulatorowi. Akumulatory nie wytrzymują zbyt długo w niskich temperaturach. Dlatego warto mieć przy sobie zapasowy akumulator. Przed wyprawą zawsze powinieneś spakować 1 lub 2 zapasowe akumulatory, przechowywane w kieszeni spodni lub kurtki.

Miłej zimy!