Nie stworzysz dobrego zdjęcia architektonicznego w kilka minut. Jesteś wystarczająco cierpliwy, by sprawdzić się jako fotograf fotograficzny? W takim razie musisz podjąć kilka ważnych decyzji. Jaki sprzęt wybierasz? Czy zamierzasz korzystać z filtrów? Czy jesteś odpowiednio przygotowany, aby zacząć swoją przygodę z fotografią architektoniczną? Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka cennych wskazówek.

Zasadniczo możesz robić zdjęcia architektoniczne przy użyciu każdego nowoczesnego aparatu, ważniejszy jest obiektyw, który wybierzesz. Większość fotografów wybiera obiektywy szerokokątne, zwykle od 20 mm do 24 mm w przypadku korzystania z kamery pełnoklatkowej. Jeśli wybierzesz jeszcze krótszą ogniskową, np. 16 mm, to odsuniesz pierwszy plan i tło daleko od siebie, osiągając dość nierealne efekty.

 Fotografia architektoniczna

Obiektyw z funkcją tilt-shift

Obiektyw z funkcją tilt-shift jest często wykorzystywany w fotografii architektonicznej. Gdy zaczniesz fotografować wysoki budynek, od razu zauważysz, że linie zlewają się ze sobą, jeśli staniesz zbyt blisko. Możesz przejść dalej lub poprawić perspektywę podczas obróbki końcowej, ale profesjonalni fotografowie specjalizujący się w architekturze używają obiektywów typu tilt-shift, które umożliwiają skuteczne pochylanie i przesuwanie osi optycznej. Najpierw wypoziomuj swój aparat. Następnie przekręć przycisk na obiektywie, przez który system soczewek przesunie się w górę, aż budynek zostanie pokazany jako całość. Ponieważ wypoziomowałeś aparat, linie pionowe będą teraz naprawdę pionowe.

Statyw

Statyw to jeden z najważniejszych elementów Twoje wyposażenia. Przeciwdziała powstawaniu drgań i ułatwia uzyskanie odpowiedniej kompozycji. Z aparatem na statywie można łatwo wyregulować sprzęt, a następnie fotografować w dogodnej pozycji. Czasami trzeba na chwilę wstrzymać się z wykonaniem zdjęcia z powodu pojawiających się w kadrze przechodniów lub słońca znikającego i wyłaniającego się zza budynków. Niemniej statyw znacząco ułatwia pracę.

Fotografia architektoniczna

Pilot zdalnego sterowania

Użyj również pilota zdalnego sterowania. Jeśli nie będziesz dotykać aparatu, unikniesz niepożądanych drgań. Samowyzwalacz jest dobrą alternatywą, ale masz mniejszy wpływ na dokładny moment wykonania ujęcia.

Filtry

W fotografii architektury warto wykorzystać filtry, np. polaryzacyjne. W ten sposób unikniesz irytujących odbić od powierzchni odbijających światło, a kolory będą bardziej nasycone. Możesz także użyć gradacyjnych filtrów o neutralnej gęstości, które pozwalają na zmniejszenie kontrastu obiektu w stosunku do wartości, jakie może zarejestrować aparat. Upewnij się, że światło jest odpowiednie, dostosuj ustawienia aparatu i ustaw się w prawidłowej pozycji. Pamiętaj, że samo umieszczenie filtra przy obiektywie nie zapewni ci doskonałej jakości ujęć.

Najpierw włącz aparat i określ właściwą ekspozycję dla ciemnych obszarów. Musisz dostosować wszystkie ustawienia, aby nie doprowadzić do prześwietlenia zdjęć. Następnie wybierz szary filtr gradacyjny neutralnej gęstości z korekcją wartości, aby skompensować to prześwietlenie.

 Fotografia architektoniczna

Szara karta

Podczas fotografowania wnętrz bardzo ważne jest, aby kolory były odzwierciedlone poprawnie. Jeśli we wnętrzu jest dużo światła sztucznego, odcienie na obrazie mogą być niekiedy zbyt pomarańczowe. Ponieważ fotografujesz w RAW, możesz szybko to zmienić, ale jaki był rzeczywisty kolor? Jesteś już w studio, a twoja pamięć zawodzi. Warto więc dostosować odpowiednio aparat, a następnie wykonać zdjęcie przy użyciu szarej karty. W ten sposób znacznie ułatwisz sobie pracę podczas edycji zdjęć, sprawnie dostosujesz wszystkie wartości, a na zdjęciach uzyskasz kolory, które w rzeczywistości występowały w fotografowanych wnętrzach.

Perspektywa i pozycja

Oprócz niezbędnych elementów wyposażenia sprzętowego będziesz musiał również dostosować swoją pozycję adekwatnie do fotografowanych obiektów. Pozycję wybieraj ostrożnie, gdyż każda mała zmiana wpływa na to, jak budynek będzie prezentować się na zdjęciu. Jeśli przesuniesz obiektyw szerokokątny blisko obiektu, perspektywa będzie mocno zniekształcona, szczególnie w pionowych liniach. W większej odległości i przy dłuższej ogniskowej obiekty będą ściśnięte i zyskają zupełnie inne kształty. Chcesz wykonać serię zdjęć? Zawsze skupiaj się na obiekty w pobliżu, gdy zmieniasz pozycję. Ze względu na zmianę położenia niektóre z nich będą bardziej widoczne, a inne całkowicie znikną.

Fotografia architektoniczna

Przygotowanie

Upewnij się, że jesteś dobrze przygotowany. Zapoznaj się z lokalizacją z wyprzedzeniem, aby uniknąć niespodzianek w chwili, gdy zaczniesz fotografowanie. Przygotowania zacznij już w domu. Możesz to zrobić, np. badając lokalizację w Mapach Google lub korzystając z witryn takich jak https://app.photoephemeris.com. Za pomocą tej strony internetowej z wyprzedzeniem określisz położenie słońca względem obiektu i zaplanujesz najlepszy czas na wykonywanie zdjęć. Musisz też pamiętać, że nie w każdym miejscu można wykonywać zdjęcia. W razie wątpliwości zawsze warto spytać o pozwolenie, które pozwoli ci uniknąć ewentualnych problemów na miejscu.

Digifoto Pro

Digifoto Pro

Digifoto Pro to magazyn dla entuzjastów fotografii. W czasopiśmie znajdziesz wywiady, recenzje i newsy, a także realizacje i projekty fotograficzne. Digifoto Pro chce inspirować, bawić, informować i wzruszać czytelników. Digifoto Pro tworzy ciekawe i unikalne artykuły dla Photospecialist.